12. mrt, 2019

ZUID WEST NOORD BEST 1

De reis van la Gomera naar Noord Nederland duurt opgeteld 10 uur, de wachttijden niet mee gerekend. Dit keer besloten we om de terugreis in twee etappes te doen wat ons goed is bevallen. Eerst met de auto naar de haven in het zuiden van Gomera waarbij we de temperatuur geleidelijk voelden (en zagen) stijgen van 13 naar 24 graden. Het eiland kent tegelijkertijd, uiteenlopende weerstypen wat afhangt van de hoogte en de streek: hoe hoger en noordelijker des te kouder en vochtiger. Na het inleveren van de huurauto aten we een hapje zodat we zeker waren van voldoende bodem voor de bootreis naar Tenerife. De stroming en windkracht bij la Gomera was onstuimig en krachtig maar keerde na zo'n 20 minuten om naar rustig. Op Tenerife aangekomen broeide ik uit mijn reiskleren want het was er toch zeker 26 graden. Naar het schijnt regent het daar maar 2 dagen per jaar, vandaar de drukte van het strandtoerisme. We zagen op het strand overal mensen (jong en oud) met in olie gewentelde, roodgeroosterde lijven in de brandende zon liggen. Pfff wat een vermoeiende en nuchter beschouwd domme manier om vacantie te vieren of te overwinteren, wat vooral veel oudere Engelsen hier doen. Ik heb weer voor 'n jaar genoeg aan uitdijende hanglijven gezien te wijten aan bier, worst, fish-and-chips en (de niet te vergeten) sangria al vanaf de vroege ochtend rond de klok van 10.

Ons appartementje was om door een ringetje te halen. Laura, de eigenaresse die met haar man (om minder gestresst te kunnen leven) enkele jaren geleden vanuit Italïe naar Tenerife is geëmigreerd, heeft het goed voor elkaar met haar (wel) prijzige appartementje dichtbij de haven. Een onderhoudende veertiger, vloeiend Spaans en Engels sprekend. Haar service voor haar gasten is echt uitstekend. Onze koffers werden naar 3 hoog gesjouwd en we werden de volgende middag door henzelf naar het vliegveld getaxied.
Na een werkelijk fantastisch verfijnd gekruide maaltijd in een India's restaurantje tegenover onze verblijfsplek hadden we, ondanks de voorbijkomende lallende carnavalvierders (op Tenerife wordt een volle maand carnaval gevierd!) voldoende geslapen voor ons vervolgtraject. Om 17 uur gingen we de lucht in, 4,5 uur later landden we weer veilig op Schiphol waar het stormachtige weer gelukkig afgenomen was.